10. juli 2012

Bør norsklæreren blogge?

Etter en kjapp titt på http://blogglisten.no/ er det http://fotballfrue.no/ som topper den akkurat nå! Her deler hun hva hun er opptatt av og hva hun faktisk gjør hver dag/ uke.

Det finnes et vidt spekter av blogger, alt fra fjortisblogger uten filter til reiseblogger, fagblogger, politikerblogger osv. Den personlige bloggen er nok den mest populære i tillegg til nettsamfunn som f.eks Facebook og Nettby. Min blogg er en ren fagblogg, og den handler derfor ikke om noe personlig annet enn synspunktene mine til det jeg skriver om. Den handler i likhet med Fotballfrues blogg, om det jeg er opptatt av:-)

Bør norsklæreren blogge?
Jeg er interessert i hvilke pedagogiske muligheter norsklæreren har gjennom bloggverktøyet? Bloggmediet kan åpne opp for løpende dialog mellom lærer og elev, hvor læreren kan gi umiddelbar respons på det eleven publiserer, og det jeg tror mest på er at det kan øke elevens tekstproduksjon og utvikle evnen til å se kritisk på sin egen skriving. Hvis du vet at mange skal lese det du publiserer, er du fokusert på å være tydelig og presis i formuleringene. Det liker norsklæreren!

Her er tre viktige punkter om hvorfor vi skal blogge i norskfaget:
  • Bloggskriving bidrar til digital kompetanse
  • Bloggen kan gi et bredere vurderingsgrunnlag og supplere mer tradisjonelle tekster
  • Tekstproduksjonen i norskfaget vil for mange øke

Dette er hentet fra boka "noRskbokA.no" av Leif Harboe om digitale verktøy i norskfaget, og jeg anbefaler deg å lese den, hvis du tenker på å bruke blogg i undervisningen. Han har konkrete oppskrifter på hvordan du går fram når du lager en blogg, oppgaver til elevene og vurderingskriterier til bloggskriving.

Akkurat som Harboe har jeg brukt, "Learning by Doing - prinsippet" og opprettet min egen blogg, før jeg setter i gang med dette i undervisningen. Jeg kommer nok til å blogge om hvordan det går - så følg med:-)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar